Πέμπτη, 7 Μαΐου 2009

Μια Αξιολογηση των websites των μεγαλων Πολιτικών Κομμάτων

Κάποιο Τηλεοπτικό Κανάλι μου ζήτησε να κρίνω το site του ΠΑΣΟΚ versus της ΝΔ. Αν και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μια τέτοια σύγκριση δεν αποτελεί δημοσκόπηση και σε καμία περίπτωση ΔΕΝ προδικάζει το εκλογικό αποτέλεσμα, η αντικειμενική ινερνετικη σύγκριση δείχνει κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία όπως:

Σε ότι αφορά στο website του ΠΑ.ΣΟ.Κ. μπορούμε να μιλήσουμε για να ένα website που:
· συνδυάζει πλούτο πληροφορίας,
· ορθολογική οργάνωση περιεχομένου και
· παροχή δυνατοτήτων στον χρήστη που υπερβαίνουν την απλή ανάγνωση κειμένων. (πολλά εργαλεία και δυνατότητα στο χρηστή να συνομιλήσει – να συμμετέχει)

Το website της Νέας Δημοκρατίας σε κάθε περίπτωση πάντως διακρίνεται για
· τον πλούτο της πληροφορίας,
· η οποία είναι ορθολογικά δομημένη και
· κατανοητή από τον χρήστη, αλλά μέχρι εκεί.

δεν αξιοποιεί τις νέες δυνατότητες του Internet, ούτε επιχειρεί να μπει σε μια διαδικασία διάδρασης με τον επισκέπτη του site. Η Ν.Δ. ενημερώνει για τις ιδέες της, τη στρατηγική και το πρόγραμμά της, ενω … το ΠΑ.ΣΟ.Κ. συζητά με τους πολίτες για αυτό...

Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. όπως προκύπτει και από τις λέξεις που χρησιμοποιεί προσπαθεί να τονώσει το αίσθημα συμμετοχικότητας (Το Κίνημά μας, Θέλω να συμμετέχω, οι θέσεις μας) ενώ στον αντίποδα η Ν.Δ. κινείται σε έναν επικοινωνιακό μονόδρομο πληροφόρησης.

Το περιεχόμενο και στα δύο websites είναι πλούσιο εκεί όμως που εντοπίζεται η διαφορά είναι στη χρήση των μέσων προβολής. Στο website της Ν.Δ. το κείμενο παίζει κυρίαρχο ρόλο μέ παρένθεση μια υποτυπώδη WebTV με videos από ομιλίες του Πρωθυπουργού. Στο website του ΠΑ.ΣΟ.Κ. το κείμενο πλαισιώνεται από χρώματα, εικόνες, videos, διαδραστικούς χάρτες και ημερολόγια δράσεων κάνοντας την πλοήγηση ενδιαφέρουσα και την πληροφορία ελκυστικά δοσμένη.

Τα social media αξιοποιούνται σε μεγάλο βαθμό στο website του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (Facebook, YouTube, κ.λπ.) επαληθευοντας πλήρως το motto του website, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είναι παντού. Στον αντίποδα τα social media δεν προβάλλονται επ ουδενί στο website της Νέας Δημοκρατίας.

Τα πρόσωπα προβάλλονται επίσης με διαφορετικό τρόπο στα δύο websites και ιδίως στην αρχική σελίδα. Ενώ στο website του ΠΑ.ΣΟ.Κ. έμφαση δίνεται στη συνολική προσέγγιση και φιλοσοφία του ΠΑ.ΣΟ.Κ. το site της Ν.Δ. εστιάζει στο πρόσωπο του Πρωθυπουργού και τις δράσεις του. Η Νέα Δημοκρατία, προβάλλει το εγώ σε αντιδιαστολή με το εμείς του ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Εάν επιθυμείς να γίνεις φίλος ή μέλος του ΠΑ.ΣΟ.Κ, να ενημερωθείς για τις εκλογικές διαδικασίες εάν είσαι ετεροδημότητας, να φτιάξεις το δικό του RSS (συνεχή ροή ενημέρωσης) ή ακόμη και να πληροφορηθείς για το θεσμό των εκλογικών αντιπροσώπων τότε εύκολα μπορείς να το κάνεις στο website του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Αντίστοιχη πληροφορία δεν παρέχεται από το site της Ν.Δ., κάνοντας λιγότερο ενδιαφέρουσα την εμπειρία πλοήγησης του επισκέπτη.


Ντόρα Μπακογιάννη, Εντελώς διαφορετική στρατηγική στο διαδίκτυο έχει αναπτύξει η κα Μπακογιάννη με έναν διαδικτυακό τόπο, portal, όπου φιλοδοξεί να ενσωματώσει κάθε νέα τεχνολογία και εργαλείο που προσφέρει το Internet. Η κα. Μπακογιάννη έχει ακουμπήσει ακόμη και τη νέα επικοινωνιακή τάση που είναι το iPhone δίνοντας το link για πρόσβαση στη σελίδα μέσα από τη συγκεκριμένη συσκευή Κατά τ’ άλλα, ενσωμάτωση Dora WebTV, προώθηση της παρουσίας στα Social Media, ψηφιακή agenda και “live” επικοινωνία με τους επισκέπτες συνθέτουν ένα website υψηλών προδιαγραφών και έντονης εξωστρέφειας. Τέλος, η κα Μπακογιάννη δεν ξεχνάει και τους bloggers καθώς ενσωματώνει στο website και παραπομπή στα... «Blogs που διαβάζει».

Γιώργος Παπανδρέου, Εξίσου πλούσιο σε πληροφορία και διαδραστικό είναι το website του Γιώργου Παπανδρέου. Πέρα από την αξιοποίηση των εργαλείων και εφαρμογών της νέας γενιάς Internet, το website του Γιώργου Παπανδρέου διακρίνεται για την προσπάθεια του Προέδρου του ΠΑ.ΣΟ.Κ. να αποτυπώσει το προσωπικό του στίγμα σε μια επικοινωνία με τον πολίτη σε πρώτο πρόσωπο.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα παρουσία διαθέτει και ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κος Παπακωνσταντίνου. Χωρίς να ενσωματώνει στοιχεία εντυπωσιασμού και υψηλής διαδραστικότητας ενημερώνει απλά και κατανοητά για τις δράσεις του στελέχους του ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Άννα Δαμαντοπούλου, Η Άννα Διαμαντοπούλου διαθέτει έναν πλούσιο από κάθε άποψη διαδικτυακό τόπο προβολής των δράσεων και απόψεών της. Δίνει έμφαση στην επικοινωνία με τον πολίτη. Προβάλει το blogging, και πλαισιώνει κείμενα και εικόνα με videos αναβαθμίζοντας την εμπειρία πλοήγησης του επισκέπτη του website.

Ετσι η Γενική αίσθηση είναι ότι η ΝΔ εχει ένα Προσωποκεντρικό και αρχηγοκεντρικό (από της 12 φοτογραφιες πρωσοπον στην πρωτη σελιδα η 8 είναι του Αρχηγου) site ενώ το ΠΑΣΟΚ ένα Ανθρωποκεντρικό site (καθως και από της 12 (παλι) φοτογραφιες πρωσοπον στην πρωτη σελιδα μολις 2 ! είναι του Αρχηγου). Τα κειμενα στην ΝΔ είναι σεντόνια ενώ στο ΠΑΣΟΚ όλα είναι bullets (makes web surfing quite an experience). Σχετικα με την Γλώσσα, το ΠΑΣΟΚ «διαβάζεις με το ΠΑΣΟΚ» ενώ για την ΝΔ διαβάζεις για τη ΝΔ (ξύλινη).

Τελικά είναι θέμα κουλτούρας το ΠΑΣΟΚ εχει το web στο DNA του.

Πάντως όπως είπαμε και παραπάνω, η δομή, η αισθητική προσέγγιση και ο τρόπος ανάπτυξης του περιεχομένου στα websites των κομμάτων δεν αποτελεί πρόκριμα νίκης ή ήττας στις εκλογές. Απλά αποδεικνύει τη φιλοσοφία και το σκεπτικό των κομματικών μηχανισμών ως προς την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει το διαδίκτυο. Αλλά μην τρελαίνεστε να βάζετε ταμπέλες στο ποιος έχει το καλύτερο site, αυτό που σήμερα ενδιαφέρει τον απλό πολίτη (ή θα έπρεπε να τον ενδιαφέρει) είναι πως αυτός/ή θα μπορέσει να πάρει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα ή/και προσωπική ικανοποίηση από το web είτε είναι επιχειρηματίες, είτε υπάλληλοι, είτε μικρό-βιοτέχνες, είτε γεωργοί από τη Βοβούσα στη Βάλια Κάλντα της Πίνδου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου